Wytyczne dotyczące odżywiania dla osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów

Chociaż nie ma lekarstwa na RZS, jedzenie niektórych pokarmów może pomóc łagodzić objawy.

Osoby z RZS stale starają się złagodzić objawy poprzez żywność i suplementy diety. Choć naukowcy nie znaleźli żadnego magicznego eliksiru do leczenia RZS, liczne badania wskazują na związek między niektórymi produktami i stanem zapalnym, który charakteryzuje tę autoimmunologiczną chorobę. Przed przejściem na specjalną dietę lub przyjmowaniem suplementów, należy skonsultować się z lekarzem. Inne podejście może wywołać interakcje z tradycyjnymi lekami na RZS.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

wytyczne-dotyczace-odzywiania-dla-osob-z-reumatoidalnym-zapaleniem-stawow

Najlepszym podejściem w żywieniu osób z RZS – czy ktokolwiek innego – jest dobrze zbilansowana dieta, która zgodnie z US Food and Drug Administration, powinna być skoncentrowane na żywności pochodzenia roślinnego. Około dwie trzecie produktów w diecie powinny stanowić owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste. Jedna trzecia powinna zawierać produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu i chude źródła białka.

Pokarmy, które pomagają w walce z reumatoidalnym zapaleniem stawów

Upewnij się, że dieta zawiera takie rybę zimnowodne jak śledź, makrela, pstrąg, łosoś i tuńczyk. Chociaż nie ma żadnego magicznego eliksiru, kwasy tłuszczowe omega-3 w oleju z ryb mają najbardziej obiecujące działanie przeciwzapalne w żywności, mówi Ruth Frechman, zarejestrowany dietetyk i rzecznik American Dietetic Association.

Badania wykazały, że olej z ryb może złagodzić tkliwość stawów i łagodzić poranną sztywność. Jest również możliwość, że niektórzy ludzie mogą dzięki nim zmniejszyć ilości konwencjonalnych leków przyjmowanych w RZS. Porcja ryby dostarczają około jednego grama kwasów omega-3 kwasów na 3½ uncji ryb. Jeśli zdecydujesz się spróbować suplementów oleju rybnego, porozmawiaj z lekarzem o dawkowaniu. Osoby z RZS często przyjmują wyższą dawkę oleju rybnego, niż jest to zalecane dla ogółu społeczeństwa. Wyższe dawki z oleju rybnego, mogą oddziaływać z niektórymi lekami, w tym na nadciśnienie.

Zwiększenie spożycia błonnika z owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych może również przyczynić się do zmniejszenia stanu zapalnego. Badania pokazują, że dodanie błonnika do diety powoduje niższy poziom białka C-reaktywnego (CRP) we krwi; CRP jest wskaźnikiem stanu zapalnego.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Oliwa z oliwek może również przyczynić się do zmniejszenia stanu zapalnego w taki sam sposób, jak niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) , takie jak ibuprofen lub aspiryna, oraz zawiera związek o nazwie oleocanthal blokujący enzymy, które powodują stan zapalny.
Jednakże, być może nie będziesz jeszcze chciał opróżniać apteczki. 3 ½ łyżki oliwy z oliwek – 400 kalorii to ilość która ma właściwości przeciwzapalne jednej tabletki 200 mg ibuprofenu. Zamiast tego, użyj oleju jako alternatywy dla innych olejów spożywczych i masła.

Suplementy i zapalenie

Badania wykazały, że osoby z RZS mają niski poziom selenu, minerału który można znaleźć w pełnoziarnistych produktach pszennych i skorupiakach, takich jak ostrygi i kraby. zawiera antyoksydanty, które, jak się uważa mogą sterować procesami zapalnymi. Może on również zwiększać ryzyko zachorowania na cukrzycę, więc porozmawiać z lekarzem przed przyjęciem suplementów selenu.

Witamina D, zazwyczaj w połączeniu z wapniem, oprócz ochrony przed osteoporozą, mogą również obniżyć ryzyko RZS u starszych kobiet, pomagając w regulacji układu odpornościowego. Dobrym źródłem witaminy D są jaja, wzbogacone pieczywo, płatki i mleko o niskiej zawartości tłuszczu.

Żywność może wywołać stan zapalny?

Podczas gdy niektóre z produktów spożywczych wydaje się, że łagodzą stan zapalny, inne z nich mogą go wzmacniać. Jedzenie hamburgerów, kurczaka lub innych mięsa, które są grillowane lub smażone w wysokiej temperaturze może zwiększyć ilość zaawansowanych produktów glikacji (AGE) we krwi. Chociaż nie ma bezpośredniego związku pomiędzy AGEs oraz zapaleniem stawów, wykryto wysokie poziomy AGE o u osób z zapaleniem.

Innym winowajcą, który może zwiększać zapalenie, to kwasy omega-6, które znajdują się w olejach kukurydzianym, słonecznikowym, szafranowym, sojowym i wielu smażonych przekąskach. Spożycie większej ilości omega-6 niż omega-3 niż podnosi ryzyko wystąpienia zapalenia stawów i otyłości. Przechowyuj świeże owoce i warzywa pod ręką, aby unikać spożywania przetworzonych przekąsek, które często zawierają kwasy omega-6.

W wyniku menopauzy lub steroidów, niektóre osoby RZS mogą potrzebować więcej pewnych witamin i minerałów. Najczęstsze z nich, to kwasu foliowy, witaminy C , D , B6 , B12 i E , wapń , magnez , selen i cynk . Dietetycy zgadzają się, że większość składników odżywczych powinna pochodzić z żywności, a nie od suplementów. Ponownie, należy porozmawiać z lekarzem przed zażyciem jakichkolwiek suplementów.

Najważniejsze przy rozważaniu odżywiania w RZS jest utrzymanie zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest rozważenie przejścia na dietę śródziemnomorską, która zawiera dużo kwasów tłuszczowych omega-3, owoce, warzywa i produkty pełnoziarniste, oliwę z oliwek – nawet kieliszek czerwonego wina, jeśli lekarz pozwoli.

Najlepsze przekąski na zapalenie stawów

Choć nie ma diety leczącej zapalenie stawów, wykazano, że niektóre pokarmy walczą ze stanami zapalnymi, wzmacniają kości i wzmacniają układ odpornościowy. Dodanie tych produktów do zbilansowanej diety może pomóc złagodzić objawy zapalenia stawów. Dowiedz się jak.

1. Ryby

Ponieważ niektóre gatunki ryb są napakowane kwasami omega-3 kwasów tłuszczowych, które działają przeciwzapalnie, eksperci zalecają co najmniej 3 do 4 uncji ryby dwa razy w tygodniu. Ryby bogate w Omega-3 to łosoś, tuńczyk, makrela i śledź.

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów

2. Soja

Nie jesteś fanem ryb, ale nadal chcesz odczuć przeciwzapalne działanie kwasów omega-3? Spróbuj zdrowej dla serca soi (tofu lub edamame). Soja ma również niską zawartość tłuszczu, jest bogata w białko i błonnik i wiele innych.

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów

3. Oleje

Oliwa z oliwek extra virgin jest naładowana zdrowymi dla serca tłuszczami, jak również oleocanthalem, który ma właściwości podobne do niesteroidowych, leków przeciwzapalnych. Ale to nie jest jedyny dobry dla zdrowia olej. Awokado i olej z krokosza wykazały właściwości obniżające poziom cholesterolu, natomiast olej z orzecha włoskiego ma 10 razy więcej omega-3, niż oliwa z oliwek.

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów

4. Wiśnie

Badania wykazały, że wiśnie pomagają zmniejszyć częstotliwość ataków dny moczanowej. Badania wykazały również, że antocyjany znalezione w wiśniach mają działanie przeciwzapalne. Antocyjany można znaleźć również w innych czerwonych i różowych owocach, takich jak truskawki, maliny, jagody i jeżyny.

Idealne dla: dna moczanowa

5. Produkty mleczne

Nabiał o niskiej zawartości tłuszczu, jak mleko, jogurty i sery są obfite w wapń i witaminę D, które są niezbędne do zachowania wytrzymałości kości. Witamina D jest konieczna do wchłaniania wapnia, i wykazano, że pobudza układ odpornościowy. Jeśli nie lubisz nabiału, spożywaj innych pokarmy bogate w wapń i witaminę D takie jak zielone warzywa liściaste.

Idealne dla: osteoporoza, choroba zwyrodnieniowa stawów

6. Brokuły

Bogate w witaminy K i C, brokuł zawiera również związek o nazwie sulforafan, który, może pomóc zapobiec lub spowolnić postęp choroby zwyrodnieniowej stawów. Brokuł jest również bogaty w wapń, który jest znany ze swoich właściwości budulcowych kości.

Idealne dla: choroba zwyrodnieniowa stawów

7. Zielona herbata

Zielona herbata jest bogata w polifenole, przeciwutleniacze, które zmniejszają stan zapalny i powolną destrukcję chrząstki. Badania wykazały również, że innym przeciwutleniacz zielonej herbaty o nazwie galusan-3-galusan (EGCG) blokuje wytwarzanie cząsteczek, które powodują uszkodzenie stawów u osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RA).

Idealne dla: choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów

8. Cytrusy

Cytrusy jak pomarańcze, grejpfruty i limonki są bogate w witaminę C. Badania pokazuje, że przyjmowanie odpowiedniej ilości witaminy, pomaga w zapobieganiu zapalenia stawów i utrzymaniu zdrowych stawów w zapaleniem kości i stawów .

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów, choroba zwyrodnieniowa stawów

9. Ziarna

Pełne ziarna obniżają poziom białka C-reaktywnego (CRP) we krwi. CRP jest markerem stanu zapalnego związanego z chorobą serca, cukrzycą i reumatoidalnym zapaleniem stawów. Żywność taka jak płatki owsiane, brązowy ryż i pełnoziarniste zboża są doskonałym źródłem pełnego ziarna.

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów

10. Rośliny strączkowe

Strączki są bogate w błonnik oraz substancje odżywcze, który pomagają obniżyć poziom CRP. Są również doskonałym i niedrogiem źródłem białka, które jest bardzo ważne dla zdrowia mięśni. Niektóre ziarna są bogate w kwas foliowy, magnez, żelazo, cynk, potas, znane dobrych właściwości dla serca i korzyści dla systemu odpornościowego. Sprawdź czerwoną fasolę, fasolę i fasolę pinto.

Idealne dla: reumatoidalne zapalenie stawów

11. Czosnek

Badania wykazały, że ludzie, którzy regularnie jedli żywność z rodziny amarylkowatych takich jak czosnek, cebula i por, wykazali mniej oznak wczesnej choroby zwyrodnieniowej stawów. Naukowcy uważają, że disiarczan diallilu, obecny w czosnku może ograniczyć enzymy niszczące chrząstki w komórkach ludzkich.

Idealne dla: choroba zwyrodnieniowa stawów

12. Orzechy

Orzechy są bogate w białka, wapń, magnez, cynk, witaminę E i wzmacniające układ odpornościowy kwasy alfa-linolenowy (ALA), oraz błonnik. Są zdrowe dla serca i korzystne dla utraty wagi. Spróbuj orzechów włoskie, orzechów piniowe, pistacji i migdałów.

Idealne dla: choroba zwyrodnieniowa stawów, reumatoidalne zapalenie stawów