Wysoka temperatura gotowania i stan zapalny w RZS

Jeśli już zrezygnowałeś ze smażonego bekonu i grillowanego steka aby zredukować ilość tłuszczów nasyconych w diecie, może istnieć kolejny dobry powód, aby nadal unikać tych produktów: Żywność, która jest zazwyczaj przyrządzana w wysokich temperaturach, jak mięso, może nasilać stan zapalny.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

gotowanie-w-rzs

Naukowcy z Mount Sinai School of Medicine w Nowym Jorku odkryli, że smażenie, pieczenie, przypalanie lub grillowanie niektórych pokarmów w wysokich temperaturach wytwarza związki zwane zaawansowanymi produktami końcowymi glikacji (AGE).

Twój organizm również produkuje AGEs, znane również jako glikotoksyny, jako część procesu metabolicznego. AGE są również obecne w surowych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym mięsie. Gotowanie, zwłaszcza w wysokich temperaturach, powoduje tworzenie kolejnych AGEs w żywności.

Chociaż niektóre AGE nie są złe, wysokie poziomy związków w tkankach i krwi mogą wywołać odpowiedź zapalną i zostały powiązane z ostatnimi epidemiami chorób, takich jak cukrzyca i choroby sercowo-naczyniowe.

„Oczekujemy, że podwyższony poziom AGE powoduje wzrost stanu zapalnego, chociaż bezpośredni związek z zapaleniem stawów nie jest do końca ustalony”, mówi Jaime Uribarri, MD, lekarz w Mount Sinai, prowadząca wiele badań nad skutkami AGE w ciele.

Badania pokazują, że ograniczenie ilości AGE w diecie przyspiesza gojenie się ran, poprawia wrażliwość na insulinę, oraz zapobiega cukrzycy, zaburzeniom czynności nerek i układu naczyniowego.

Najwyższy poziom dietetycznych AGE (dAGEs) obecny jest w wołowinie, wieprzowinie, rybach i jajach; nawet chude mięso, takie jak kurczak zawiera wysoki poziom dAGEs gdy jst przyrządzane w suchym gorącym powietrzu. W porównaniu do innych mięs, jagnięcina ma najniższe poziomy dAGEs. Szacuje się, że 10 procent AGEs, które przyjmujemy wraz z jedzeniem smażonych hamburgerów i smażonego kurczaka, może być wchłaniana do naszych tkanek i krwi.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Ta informacja nie oznacza, że musisz zrezygnować z ulubionego śniadaniowego mięsa lub odstawić grill na zawsze. „Wystarczy zmniejszyć ekspozycję” radzi dr Uribarri.

W celu zmniejszenia zawartości w diecie AGEs, spróbuj:

  • Ograniczyć ilość grillowanych, pieczonych, smażonych oraz podgrzewanych w mikrofali mięs
  • Zmniejszyć temperaturę pieczenia mięs i produktów białkowych.
  • Gotuj na parze ryby i owoce morza, duś kurczaka i inne mięsa w sosie.
  • Ogranicz spożywanie przetworzonej żywności.. Wiele gotowych dań zostało wystawionych na działanie wysokiej temperatury, aby wydłużyć okres przechowywania, więc mogą zawierać wysoką zawartość AGE.
  • Wprowadź więcej owoców i warzyw do swojej diety. Gotowane lub surowe, mają naturalnie niską zawartość AGEs, a wiele z nich zawierać związki, jak przeciwutleniacze, które mogą zmniejszyć szkody wyrządzone przez AGEs.