Tłuszcze i oleje, których należy unikać w RZS

Nie wszystkie tłuszcze powstają w jednakowy sposób. Dowiedz się, które z nich ograniczyć w diecie przeciwzapalnej.

Nie tak dawno temu, ludziom kazano unikać wszelkiego tłuszczu. Dziś, tłuszcz nie jest już zły w diecie. W rzeczywistości, niektóre tłuszcze są niezbędne w planie zdrowego odżywiania. Ale inne z nich mogą zwiększyć stan zapalny i być szkodliwe dla ogólnego stanu zdrowia.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

zle-tluszcze-w-rzs-2

Tłuszcze, które należy ograniczyć

Tłuszcz nasycony

Znaleziony w mięsie, serze i maśle, tłuszcze nasycone w temperaturze pokojowej mają formę stałą. Tłuszcze nasycone mogą podnieść całkowity cholesterol i LDL, czyli zły, cholesterol.

Małe ilości nasyconych kwasów tłuszczowych mogą być włączone do zdrowej diety, ale powinny być ograniczone do mniej niż 10% całkowitego spożycia kalorii. To byłoby nie więcej niż 20 gramów tłuszczów nasyconych dziennie dla osoby spożywającej 2000 kalorii.

Może być jeden wyjątek w kategorii tłuszczów nasyconych – olej kokosowy. Ten nasycony tłuszcz roślinny zyskał popularność w ostatnich latach, a badania na zwierzętach opublikowane w 2014 i 2015 roku sugerują, że ma właściwości przeciwzapalne. W przeciwieństwie do innych tłuszczów nasyconych, olej kokosowy składa się głównie z kwasów tłuszczowych o średniej długości łańcucha, a organizm przetwarza je w różny sposób. Choć nie powinniśmy przesadzać z olejem kokosowym, małe ilości mogą być w porządku.

Kwasy tłuszczowe omega-6

Wielonienasycone oleje zawierają dwa rodzaje niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (których organizm nie może produkować sama): omega-3 i omega-6. Omega-3 znajdują się w tłustych rybach, siemieniu lnianym i orzechach włoskich i są znane jako przeciwzapalne. Omega-6 znajdują się w olejach, takich jak kukurydziany, szafranowy, słonecznikowy, sojowy, a także w produktach z tych olejów. Nadmierne spożycie omega-6 może pobudzić organizm do produkcji substancji prozapalnych, a amerykańska dieta wydaje się być bardzo wysokie w kwasy omega-6. One nie są złe i nie należy ich unikać, ale nie powinny dominować w diecie.

Tłuszcze, których należy unikać

Tłuszcze trans

Mimo, że występują w bardzo małych ilościach w sposób naturalny w produktach wołowych i produktach mlecznych, większość tłuszczów trans jest tworzona poprzez uwodornienie olejów roślinnych. Proces ten pozwala na zachowanie stanu stałego w temperaturze pokojowej i wydłuża trwałość. Tłuszcze trans znajdziesz w komercyjnych wyrobach piekarskich, smażonych potrawach i margarynie. Najlepiej, nie spożywać żadnych tłuszczów trans w ogóle.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby