RZS i ćwiczenia

Wiele osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów unika wysiłku fizycznego, ponieważ boją się, że aktywność może pogorszyć ich ból w stawach. Ale ćwiczenia są jednym z najważniejszych czynników zmniejszenia niepełnosprawności związanej z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Regularne ćwiczenia mogą zwiększyć wytrzymałość i elastyczność w stawach u chorych na reumatoidalnego zapalenia stawów. Silniejsze mięśnie mogą lepiej wspierać stawy, a większa elastyczność może wspomóc funkcjonowanie stawów.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Ćwiczenia mogą zmniejszyć zmęczenie i złagodzić depresję. I ogólnie lepsza sprawność fizyczna pomaga zapobiegać chorobom serca i cukrzycy – dolegliwościom które skracają życie a które często towarzyszą reumatoidalnemu zapaleniu stawów.

Reumatoidalne zapalenie stawów przyspiesza utratę masy mięśniowej, który zazwyczaj postępuje wraz z wiekiem. Dlatego ważne jest, aby wykonywać ćwiczenia fizyczne, które będą budować mięśnie, oprócz ćwiczeń aerobowych, które wzmacniają serce i płuca.

Badania wskazują, że ćwiczenia nie pogarszają objawów reumatoidalnego zapalenia stawów. Ale jeśli reumatoidalne zapalenie stawów poważnie uszkodzi biodra lub kolana, może wybrać ćwiczenia które w niewielkim stopniu obciążają zajęte stawy, takie jak pływanie, aerobik w wodzie, spacer lub jazda na rowerze.