Ogranicz cukier jeśli chorujesz na RZS

Ograniczanie cukru? Oto sześć słodkich alternatyw – i najlepsze sposoby ich zastosowania.

Czy starasz się ciąć kalorie i ograniczyć spożycie produktów rafinowanych, zredukowanie cukru stołowego w diecie jest inteligentnym początkiem. By pomóc ci wybrać słodki dodatek do pieczenia, oto nasze sześć zamienników cukru.

Ponad 48% chorych po 6 miesiącach w reumatoidalnym zapalenie stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

cukier

Niekaloryczne słodziki

Stewia

Pochodząca z liści południowoamerykańskiego krzew naturalna substancja, która jest do 200 razy słodsza od cukru. Produkty na bazie stewii jak Truvia oraz PureVia są wykonane z oczyszczonego wyciągu z roślin, czyli z rebaudiozydu A (Reb A) i alkoholi cukrowych.

Plusy: Jest to naturalny słodzik, który jest wolny od sztucznych substancji chemicznych. Można również używać stewii do gotowania i pieczenia.

Wady: Mimo, że US Food and Drug Administration (FDA) zatwierdziła wykorzystanie reb A jako substytutu cukru, cały liść oraz surowe ekstrakty – sprzedawane jako suplementy w sklepach ze zdrową żywnością – nie zostały zatwierdzone.

Do wypróbowania: WE Wszystkim, do czego chcesz używać cukru, jednak należy pamiętać, że stevia jest silniejsza, więc przestrzegaj zalecanych ilości zamiennych na etykiecie.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Aspartam

Obecny w napojach dietetycznych, gumach do żucia bez cukru, ten syntetyczny jest sprzedawany pod markami takimi jak Equal i NutraSweet.

Plusy: Wprowadzony w 1981 roku, aspartam jest jednym z najbardziej przebebadanych słodzików dostępnych na rynku. Pomimo plotek, nie ma jednoznacznych dowodów na istnienie związku pomiędzy aspartamem i rakiem, zgodnie z FDA i American Cancer Society.

Wady: Ciepło może spowodować rozkład aspartamu, który daje gorzki posmak, więc unikaj gotowania używając go. Ponadto, aspartam może powodować bóle głowy i dolegliwości żołądkowe u niektórych ludzi. U niektórych wrażliwych osób może wywołać reakcję zapalną.

Do wypróbowania: w jogurtach, kawie lub do posypania owoców.

Sukraloza

Zwany także Splenda sprzedawana w żółtych opakowaniach, jest wykonany z chemicznie przekształconego cukru, który nie jest wchłaniany przez organizm. Ten środek słodzący stosuje się w gronie produktów, takich jak napoje, płatki śniadaniowe, pieczywo.

Plusy: Ponieważ sukraloza może jest odporna na ciepło, można ją używać do gotowania i pieczenia. „Nie zapewnia takiej samej konsystencji ani koloru jak cukier”. Innymi słowy, ciasteczka okażą się cieńsze i jaśniejsze. Splenda Sugar Blend, mieszanina cukru i sukralozy, może dawać lepsze rezultaty.

Wady: Podobnie jak aspartam, sukraloza może prowadzić do bólów głowy i problemów trawiennych u niektórych osób.

Spróbuj w: napojach, dania gotowanych lub pieczonych. Sprawdzić etykietę, aby zobaczyć, ile należy użyć jako zamiennik cukru.

Kaloryczne słodziki

Czysty syrop klonowy

Gotowanie soku drzewa klonowego tworzy ten płyn o karmelowym kolorze. Słodzik zawiera mniej więcej tyle samo kalorii co cukier – 17 na łyżeczkę, cukier zaś 16.

Plusy: Zawiera minerały potrzebuje dla organizmu, takie jak mangan i cynk.

Wady: Jego odrębny smak wpływa na smak napojów, potraw i wypieków, a nie zawsze w odpowiedni sposób.

Spróbuj w: sosach, dressingach i innych przepisach – nadaje się nie tylko do naleśników. Przy pieczeniu, dodaj trzy czwarte – do jednej szklanki syropu klonowego na każdą filiżankę cukru. Aby wypieki nie były zbyt wilgotne, zmniejszyć ilość płynów w recepturze o trzy łyżki.

Agawa

Ten płynny słodzik pochodzi z rośliny kaktuso-podobnej – agawy. Jej nektar jest przetwarzany na syrop, który zawiera 20 kalorii na łyżeczkę.

Plusy: Agawa ma niższy indeks glikemiczny niż inne substancje słodzące, co oznacza, że nie powoduje wysokiego skoku cukru we krwi. Syrop posiada neutralny zapach, który działa dobrze w napojach i potrawach. A ponieważ agawy jest o około 50 procent słodsza niż cukier, można jej użyć mniej.

Wady: Jeśli nie jesz przetworzonej żywności, może nie być dla ciebie. I jest droższa niż cukier.

Do spróbowania w: wszystkim w czym użyłbyś cukru

Miód

Wytwarzany przez pszczoły z nektaru kwiatów, miód zawiera 21 kalorii na łyżeczkę.

Plusy: „Miód jest słodszy i gęstszy niż cukier, więc ludzie mają tendencję do używania go mniej”. Jest także naturalnym źródłem przeciwutleniaczy i zamiana cukru na miór może chronić przez wzrostem złego cholesterolu LDL, zgodnie z badaniem z 2009 roku zamieszczonym w Journal of Medicinal Food.

Wady: Miód nie powinien być podawany niemowlętom w wieku poniżej 12 miesięcy, ponieważ ich układ odpornościowy nie jest wystarczająco silny, aby odeprzeć potencjalne zanieczyszczenia, w tym produkcie naturalnym.

Wypróbuj w: gorących napojach, płatkach owsianych, tostach i jogurcie. Można również użyć go z pieczywem. Spróbuj wymienić każdą filiżankę cukru na 3 łyżeczki miodu. Zmniejsz ilość cieczy w recepturze o trzy łyżki i dodaj dodatkową szczyptę sody oczyszczonej, aby zneutralizować kwasowość.