Miejscowe zastrzyki steroidowe – skutki uboczne

Jakie są możliwe zagrożenia i skutki uboczne miejscowych zastrzyków sterydowych?

Większość ludzi przyjmuje zastrzyki sterydowe bez żadnych skutków ubocznych. Mogą być trochę nieprzyjemne w czasie wstrzykiwania, ale wiele osób uważa, że nie są tak złe, jak się obawiano.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

Czasami ludzie zauważają rozgorzenie ich bólu stawów w ciągu pierwszych 24 godzin po wstrzyknięciu. To zwykle przechodzi samo w ciągu kilku dni, ale proste środki przeciwbólowe, takie jak paracetamol, pomogą.

Ryzyko skutków ubocznych jest największe w mocnych mieszaninach. Najłagodniejszą mieszaniną jest hydrokortyzon. Metyloprednizolonu i triamcynolon są silniejsze i wydają się być mniej rozpuszczalne (trudniej rozpuszczalne), więc pozostają one w stawie na dłużej.

Zastrzyki mogą czasami powodować przerzedzenie lub zmiany w kolorze skóry w miejscu wstrzyknięcia, szczególnie mocniejsze preparaty. W bardzo rzadkich przypadkach zastrzyk sterydów do mięśni może prowadzić do wcięcia w skórze wokół tego obszaru.
Bardzo rzadko może dojść do zakażenia w stawie w czasie zastrzyku. Jeśli staw staje się bardziej bolesny i gorący, należy natychmiast skontaktować się z lekarzem, zwłaszcza jeśli czujesz się źle.

Ludzie często są zaniepokojeni możliwością wystąpienia innych, związanych ze sterydami skutków ubocznych, takich jak przyrost masy ciała. Jedną z zalet zastrzyków steroidowych w porównaniu do tabletek, jest to, że dawka może być utrzymywana na niskim poziomie. Oznacza to, że te inne skutki uboczne są bardzo rzadkie, chyba że zastrzyki są podawane często (więcej niż kilka razy w roku).
Innymi możliwymi skutkami ubocznymi są zaczerwienienie twarzy, czasowe zmiany w miesiączkowaniu i zmiany nastroju u kobiet – mogą czuć się bardzo dobrze lub bardzo źle.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zmiany nastroju, mogą być bardziej powszechne u osób z wcześniejszą historią zaburzeń nastroju. Jeśli martwisz się, należy skonsultować się z lekarzem.

Należy kontrolować wzrost poziomu cukru we krwi przez kilka dni po zastrzyku, jeśli pacjent choruje na cukrzycę.