Jedz mniej soli w przebiegu RZS

Nadmierne spożycie soli może zwiększyć ryzyko wystąpienia poważnych problemów zdrowotnych.

Eksperci zgadzają się z tym że, zbyt duża ilość soli jest zła. Ale jak dużo jest zbyt dużo? Według Centers for Disease Control and Prevention (CDC), osoby powyżej 51 roku życia, Afroamerykanie, oraz osoby z wysokim ciśnieniem krwi, cukrzycą lub chorobą nerek powinni spożywać 1500 mg – około ½ łyżeczki – sodu każdego dnia. Wszyscy inni powinni ograniczyć sól do mniej niż 2300 mg dziennie. Jednak przeciętny Amerykanin zjada około 3400 mg sodu na dobę.

Ponad 48% chorych po 6 miesiącach w reumatoidalnym zapalenie stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

sol-w-rzs-min

Zbyt dużo soli sprawia, że komórki przyciągają wodę jak gąbka. Zmniejszanie spożycia soli może obniżać ryzyko wystąpienia wysokiego ciśnienia krwi, które może prowadzić do wystąpienia udaru mózgu, chorób nerek i zawału serca. Poprzez jedzenie mniejszej ilości soli można również zmniejszyć utratę wapnia z kości, co zmniejsza ryzyko osteoporozy i złamań.

Osoby z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS) może czuć efekty soli jeszcze silniej. Kortykosteroidy, powszechnie stosowane w leczeniu RZS, powodują, że organizm gromadzi większą ilość sodu. Rada Kaul’a: Spożywaj mniej niż 1500 mg soli na dobę.

Nawet jeśli nie jesteś „solniczką”, możesz spożywać jej za wiele. Niemal wszystkie konserwy, gotowe dania zawierają sód, aby uchronić je przed zepsuciem. Kucharze w restauracjach dodają sól, aby jedzenie było smaczne.

Jeśli okaże się dietę o niskiej zawartości sodu jest zbyt mdła, podkręć smak ziołami i przyprawami. Początkowo żywność może być mało słona, ale z czasem może zaczną być zbyt słone.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Proste sposoby, aby obniżyć spożycie soli

  • Czytaj uważnie etykiety. Sól pod inną nazwą to nadal sól. Inną nazwą może być sód. Im jest wyżej na liście składników, tym więcej jej w produkcie. Poszukuj produktów oznaczonych znakiem – wolny od sodu, soli, o niskiej zawartości sodu, o bardzo niskiej zawartości sodu, zmniejszona lub mniej sodu lub ubogi w sód.
  • Udawaj. Spróbuj substytutów soli. Marki o niskiej zawartości sodu (Morton Salt Lite Mixture, LoSalt) lub bez-sodowe (AlsoSalt Original, Morton Salt Substitute) zastąpią część lub całość sodu chlorkiem potasu, o podobnym słonym smaku. Jeśli u pacjenta występuje choroba nerek lub serca lub przyjmuje leki regulujące ciśnienie krwi, skonsultuj się z lekarzem przed użyciem tych substytutów soli, ponieważ mogą one spowodować zwiększenie stężenia potasu we krwi. Produkty wolne od sodu i potasu (Maine Coast Kelp Granules, Benson’s Table Tasty) zawierają suszone wodorosty lub drożdże. Ponieważ wodorosty mogą zakłócać funkcjonowania tarczycy, stosuj granulat krasnorostów z umiarem.
  • Myj wszystko. Spłucz dobrze puszkowane warzywa. Gruntowne mycie w zimnej wodzie może zmniejszyć zawartość soli o prawie połowę.
  • Przypriawiaj. Używaj ziół i przypraw zamiast soli do przyprawiania potraw. Pieprz, sok z cytryny i ocet wszystko może poprawić smak.
  • Zmień śniadanie. Wiele gotowych śniadaniowych pokarmów, takich jak bułeczki i płatki, jest wyładowana sodem. Szukaj pieczywa, jogurtów, placków ziemniaczanych i innych produktów spożywczych na śniadanie o niskiej zawartości soli. Zamień paczkowane płatki śniadaniowe na otręby lub płatki owsiane.
  • Kupuj świeże. Świeże mięso, owoce i warzywa oraz produkty pełnoziarniste mają naturalnie niską zawartość sodu. Przetwory mięsne i zupy, mieszanki do zup, mrożone i przetworzone posiłki często mają wysoką zawartość sodu.
  • Zjedz. W Restauracjach sosy, zupy, frytki i hamburgery są znane ze swojej wysokiej zawartości soli. Zapytaj swojego kelnera, czy kucharz mógłby przygotować twoje danie z mniejszą ilością soli. Jeszcze lepiej, jeśli gotujesz sam.
  • Ograniczaj dodatki. Produkty takie jak ketchup, musztarda, ogórki, oliwki, kiszona kapusta, sos Worcestershire lub sos sojowt prawie zawsze są bogate w sód.
  • Bądź sprytny. Czasem co z oczu to z serca. Czasem schowanie solniczki do zamkniętej kuchennej szafki może pomóc.