Jakie oleje stosować w diecie w przebiegu RZS

Olej, który dodajesz do sałatki, możesz także dodać do swojego „arsenału” przeciwzapalnego.

Wśród niezliczonych butelek olejów obecnych w na półkach spożywczych sklepów są pewne oleje, które że oferują działanie przeciwzapalne i innych korzyści zdrowotne dla osób z zapaleniem stawów. Część diet kładzie nacisk na spożywanie warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych i chudego białka, ale niektóre oleje mogą pomóc zapobiegać chorobom serca, udarom mózgu i cukrzycy, których ryzyko wzrasta u osób z zapaleniem stawów.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

oleje-roslinne

Niektóre z nich mogą również pomóc w zapobieganiu stanom zapalnym, takim jak reumatoidalne zapalenie stawów, a także niektórym nowotworom.

Poradnik olejów

Wszystkie oleje są mieszaninami kwasów tłuszczowych – jednonienasyconych, wielonienienasyconych, oraz nasyconych i to stosunek tych kwasów ma wpływ na to czy olej lub tłuszcz jest zdrowy czy szkodliwy.

Na drugim końcu listy znajdują się nasycone tłuszcze, takie jak masło, które są stałe w temperaturze pokojowej, i są związane ze szkodliwym poziomem cholesterolu i chorobami serca. Jest to rodzaj tłuszczu, który należy ograniczyć w diecie.

Aby uzyskać jak najwięcej korzyści zdrowotnych ze swoich olejów, musimy zrozumieć ich najlepsze zastosowania, które często zależą od ich punkt dymienia. Jest to temperatura, w której ma miejsce początek rozkładu tłuszczu oraz zachodzi niszczenie korzystnych związków.

Przechowywanie olejów prawidłowo, pozwoli zachować ich smak i związki korzystne. Powietrze, ciepło i światło przyspieszają psucie, więc powinny one być trzymane w chłodnych, ciemnych miejscach. Niektóre oleje, zwłaszcza o wysokiej zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych, szybko jełczeją – najlepiej przechowywać je w lodówce i doprowadzić do temperatury pokojowej przed użyciem. Jeśli olej ma nieprzyjemny smak lub zapach, nadszedł czas by kupić nową butelkę.

Oto najlepsze oleje:

Oliwa z oliwek

Wysoka zawartość tłuszczów jednonienasyconych oraz przeciwzapalnych i przeciwutleniających związków zawarte jest w oliwie z oliwek, która jest jednym z najlepiej zbadanych tłuszczów i słynie z wielu znanych korzyści zdrowotnych. Oliwa z oliwek extra virgin, jest najmniej oczyszczona, jest wyciskana mechanicznie, a nie przetwarzana z użyciem ciepła lub chemikaliów, które zmieniają jej właściwości chemiczne. Zawiera biologicznie aktywne związki, takich jak: – polifenole oleocanthal, oleuropein, hydroksytyrosol i ligniny – które wiążą się ze zmniejszeniem uszkodzenia stawów w reumatoidalnym zapaleniu stawów.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Porady kuchenne: Oliwa z oliwek nie musi być przechowywana w lodówce, ale dłużej się przechowuje z dala od ciepła i wahań temperatury, a najdłużej w lodówce. Po otwarciu, będzie trwała przez około sześć miesięcy na półce, a nawet rok w lodówce.

Olej z pestek winogron

Ten produkt uboczny produkcji wina, który jest wyciskany z nasion winogron, ma wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i jest dobrym źródłem witaminy E.

Olej z orzechów włoskich

Olej ten ma wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych w tym kwasu alfa-linolenowego, który ma korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i obniża poziom cholesterolu. Te kwasy tłuszczowe mogą również obniżać poziom białka C-reaktywnego.

Porady kuchenne: Aby zachować jego korzyści zdrowotne i orzechowy smak, najlepiej, aby nie podgrzewać tego delikatnego oleju.Olej z orzechów włoskich może zepsuć się w czasie krótszym niż trzy miesiące, więc przechowuj go w lodówce.

Olej z awokado

Ten jasnozielony oleju jest bogaty w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą obniżyć ryzyko chorób serca i udaru mózgu. Badania wskazują również, że olej z awokado ma działanie przeciwzapalne, zmniejszając CRP. Jest to także dobre źródło antyoksydantów i witaminy E.

Porady kuchenne: Olej z awokado ma łagodny smak i wyższą temperaturę dymienia niż większość olejów roślinnych, więc można go używać do gotowania w wysokich temperaturach – jak stir-fry. Przechowywać w lodówce, gdzie będzie trwały przez ok. 6 miesięcy.

Olej rzepakowy

Olej ten ma niską zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych i jest dobrym źródłem jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Badania pokazują, że pomaga obniżyć ryzyko chorób serca i cholesterolu.

Porady kuchenne: wysoki punkt dymienia oleju rzepakowego, sprawia, że dobrze sprawdza się w zastosowaniach kulinarnych w wysokiej temperaturze. Przechowywać w ciemnym i chłodnym miejscu, gdzie ma trwałość czterech do sześciu miesięcy.