Jak pokonać zmęczenie w RZS

Dowiedz się więcej o zmęczeniu, jego przyczynach i jak je leczyć, abyś mógł być pełen energii.

Każdy bywa zmęczony od czasu do czasu. Ale, gdy potrzeba odpoczynku wydaje się nadmierna lub uciążliwa dla twojego codziennego życia, to co kiedyś mogło być przeciętnym przemęczeniem, przekształciło się w pełnoprawne zmęczenie.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

zmeczenie-rzs

Wiele osób z chorobami związanymi z zapaleniem stawów odczuwa zmęczenie. Do 98 procent osób z reumatoidalnym zapaleniem stawów (RZS) zgłasza zmęczenie, podobnie jak więcej niż 50 procent osób z toczniem lub zespołem Sjögrena. Ten procent rośnie, wraz z otyłością, depresją, fibromialgią, zastoinową niewydolnością serca, zaburzeniami płuc lub przewlekłym bólem.

Wiele osób opisuje je, jako ciężkie zmęczenie i wyczerpanie, nie poprawiające się po śnie. Jeśli czujesz się bez energii nawet po całonocnym odpoczynku, możesz je mieć. Osoby z przewlekłymi chorobami mogą mieć uczucia zmęczenia, które przychodzą i odchodzą, ale wiele doświadcza go długotrwale. Te napady, wydawać by się mogło, że pochodzą znikąd, ponieważ nie są poprzedzone dodatkową aktywnością i mogą występować nawet wtedy, gdy stawy są w dobrej formie.

Najczęstsze przyczyny zmęczenia


Aby znaleźć skuteczne leczenie dla twojego zmęczenia, najpierw trzeba poznać jego przyczynę. Czynniki, które przyczyniają się do zmęczenia obejmują stany zapalne, przewlekłe bóle, zmiany hormonalne, niedokrwistość, słaby sen, depresję i stres. Ponadto, większość osób z fibromyalgią ma chroniczne zmęczenia. Inne stany, które mogą do niego prowadzić, to celiakia, problemy sercowo-naczyniowe lub objawy związane z zapaleniem płuc (takie jak śródmiąższowe choroby płuc). Wiele z tych czynników może być aktywnych,  ale wyleczenie nawet jednego z nich może przynieść znaczną ulgę.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Sen i ból. Dla wielu osób z zapaleniem stawów, zmęczenie jest często wywołane bezsennością i nieodświeżającym snem ze względu na ból. Spanie w wygodnej pozycji jest wyzwaniem, gdy stawy są opuchnięte i obolałe. Jakość snu wydaje się być ważniejsza niż ilość. Pierwsze sześć lub siedem godzin głębokiego snu sprawia, że czujesz się lepiej niż spędzając osiem godzin w łóżku podrzucając, tocząc i budząc się kilkakrotnie.

Depresja. Ludzie cierpiący na choroby zapalne są bardziej narażeni na depresję, co może zwiększyć zmęczenie. U osób z zapaleniem stawów, depresja może być także skutkiem ubocznym niektórych leków, takich jak prednizon. Ponadto, może być ona zwiększona przez wyczerpujący proces radzenia sobie z chorobą i przewlekłym bólem. Wpływa on także na mózg, powodując niestabilny poziom hormonów i neuroprzekaźników, takich jak serotonina, co może prowadzić do depresji.

Skutki uboczne leków a zmęczenie. Niektóre leki mogą powodować senność u niektórych osób. Należą do nich leki przeciwdepresyjne zwane inhibitorami wychwytu zwrotnego serotoniny (SSRI), w tym Paxil, Prozac i Zoloft. Około 20 procent osób z fibromyalgią, którzy biorą SSRI, zgłaszają senność, jako efekt uboczny. W przypadku innych leków, senność jest częstym efektem ubocznym. Przykładami są: leki przeciwbólowe, takie jak oksykodon (OxyContin); niektóre niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak diklofenak (Voltaren) i naproksen (Naprosyn); trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne, takie jak chlorowodorek amitryptyliny (Elavil, Endep, Vanatrip); leki przeciwreumatyczne modyfikujące przebieg choroby (DMARDs), takie jak azatiopryna i metotreksat; oraz leki przeciwhistaminowe, takie jak difenhydramina (Benadryl).

Stan zapalny. Układ odpornościowy organizmu zwykle pomaga utrzymać dobry stan zdrowia, walcząc z zarazkami, które powodują choroby. Jeśli masz chorobę autoimmunologiczną, taką jak reumatoidalne zapalenie stawów (RZS), układ odpornościowy atakuje własne ciało. Gdy system immunologiczny jest uruchomiony, produkuje cytokiny- neuroprzekaźniki, które regulują natężenie i czas trwania odpowiedzi immunologicznej. Osoby z postacią zapalną choroby stawów mają stałe, wysokie poziomy tych komunikatorów, które prowadzą do zapalenia i mogą powodować zmęczenie. To tak, jakby twoje ciało stale odpierało grypę.

Niedokrwistość. Anemia występuje wtedy, gdy nie masz wystarczającej ilości czerwonych krwinek. Dotyka do dwóch trzecich pacjentów z RA i jest częsta u osób z ciężką chorobą stawów. Przewlekłe choroby mogą zmniejszyć trwałość czerwonych krwinek. Przy zbyt małych czerwonych krwinkach lub zbyt małej ich ilości, organizm nie ma wystarczającej ilości żelaza, które zwykle przenosi tlen, którym oddychamy i rozprowadza go po całym organizmie do produkcji energii. Twój organizm musi wtedy pracować bardzo ciężko przy każdym ruchu. Nawet przy wykonywaniu codziennych czynności, mięśnie męczą się szybciej, co prowadzi do wyczerpania.

Utrata masy mięśniowej. Gdy tracisz zbyt dużo tkanki mięśniowej, pozostałe mięśnie muszą znosić ciężar ruchu ciała. U wielu osób z ciężkim RZS wpływa to na stan zwany wyniszczeniem, w którym spadki masy mięśniowej zwiększają zmęczenie. Kacheksja jest związana z wysokim poziomem cytokin produkowanych przez nadczynny układ immunologiczny. Leki biologiczne, takie jak adalimumab (Humira), etanercept (Enbrel) i infliksymab (Remicade), blokują cytokiny i mogą spowolnić progresje wyniszczenia.

Pozostałe warunki. Inne warunki mogą prowadzić do zmęczenia. Należą do nich zasadniczo infekcje; niski poziom elektrolitów (minerałów krwi przenoszących ładunek elektryczny, w tym wapnia, potasu i sodu); niski poziom niektórych witamin (witaminy D i B12), które pomagają komórkom wytwarzać energię; problemy z metabolizmem w wątrobie lub nerkach; problemy z funkcją tarczycy (niedoczynność tarczycy); lub inne przewlekłe schorzenia, jak hipoglikemia.

 

Leki w leczeniu objawów zmęczenia


Aby ułatwić znalezienie przyczyny swojego zmęczenia, warto prowadzić dziennik i zapisywać w nim, jak się czujesz. Czasami może zabraknąć czasu, aby omówić kwestie takie jak zmęczenie podczas wizyty u lekarza, więc poinformuj lekarza z wyprzedzeniem, o tym, że chcesz o tym rozmawiać. Wtedy oboje będziecie lepiej przygotowani do rozwiązania problemu. Gdy lekarz odkryje możliwe przyczyny twojego zmęczenia, będzie mógł stworzyć plan leczenia.

Jeśli masz anemię, dostaniesz zabiegi z żelaza lub hormon erytropoetynę (Epogen, Procrit). Jeśli zmęczenie jest większym problemem niż ból, być może trzeba „aktywować” leki, które zwiększają energię. Są to leki przeciwdepresyjne, takie jak bupropion (Wellbutrinu) i leki psychostymulujące, takie jak modafinil (Provigil), który zmniejsza nadmierną senność wywołaną zaburzeniami snu, takimi jak narkolepsja i bezdech senny.

Dla wielu ludzi, kombinacja tych leków i nielekowych terapii, takich jak ćwiczenia i behawioralna terapia poznawcza (CBT), zmniejsza zmęczenie i zwiększają energię.

Dla ludzi, których zmęczenie jest związane ze snem- tych, którzy mają problemy z zasypianiem lub utrzymaniem ciągłości snu w nocy ze względu na lęk lub bezsenność- leki nasenne mogą pomóc promować regenerujący sen przy jednoczesnym zmniejszeniu lub zapobieganiu wycieńczeniu na następny dzień. Nowsze leki, w tym eszopiklon (Lunesta), lorazepam (Ativan), zaleplon (Sonata) i zolpidem (Ambien), mają mniejsze prawdopodobieństwo wywołania uzależnienia, niż starsze leki nasenne lub łagodne środki uspokajające, takie jak alprazolam (Xanax), klonazepam (Klonopin) i diazepam (Valium). Bóle głowy i senność w ciągu dnia nadal mogą występować u niektórych osób.

 

Zmiana stylu życia a pokonanie zmęczenia


Ćwicz regularnie. Ćwiczenia pomagają w walce ze zmęczeniem na kilka sposobów. Zwiększają masę mięśniową i siłę, które sprawiają, że ruch staje się łatwiejszy. Zwiększają również ukrwienie i elastyczność, które zmniejszają ból. Ponadto, ćwiczenia wytwarzają endorfiny, które są substancjami chemicznymi w mózgu, wywołującymi poczucie dobrego samopoczucia i energii. Jeśli jesteś w tym nowy, skonsultuj się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Stopniowo stosuj maksymalnie dwa lub trzy dni w tygodniu trening siłowy i trzy do czterech dni w tygodniu ćwiczenia sercowo-naczyniowe, takie jak chodzenie, jazda na rowerze lub pływanie, z których wszystkie zwiększają twoją wytrzymałość i siłę. Joga i tai chi zwiększają zakres ruchu i zmniejszają stres.

Jedz dobrze. Jedzenie to połączenie przyjemności z celem: odżywieniem swojego ciała. Wybierz mądrze to, co jesz- zdrowe pokarmy są twoim źródłem energii. Sięgając po orzechy, owoce i warzywa oraz produkty pełnoziarniste, pomożesz organizmowi wytworzyć energię, której potrzebujesz. Zawsze zaczynaj dzień od śniadania. Upewnij się, że zawiera pełne białko, jak jajko lub jogurt, a także węglowodany, takie jak pełnoziarnisty chleb lub płatki owsiane.
Wspieraj stawy. Chodzenie z pomocą laski w razie potrzeby, może pomóc odciążyć stawy i mięśnie wokół nich, co walczy ze zmęczeniem.

Utrzymanie dobrych nawyków snu. Bądź konsekwentny. Idź spać i wstawać o tej samej porze każdego dnia. Każdej nocy, wykonaj tę samą procedurę przed snem; to sygnalizuje organizmowi, że nadszedł czas, aby zasnąć. Czy to biorąc ciepłą kąpiel, czytając książkę, słuchając muzyki czy rozwiązując krzyżówki, rytuał jest w porządku, jeśli działa na ciebie.

Zrób sobie przerwę. Słuchaj swojego ciała i odpoczywaj między działaniami. Pozwala to zatankować mięśnie, aby uzyskać więcej aktywności. Zaplanuj czas na regularne przerwy każdego dnia. Nie powinno się odpoczywać dłużej niż jesteś aktywny, chyba że masz gorączkę lub zakażenie.

Może to zająć trochę czasu i pracy, by pokonać zmęczenie. Staraj się myśleć pozytywnie i współpracować z lekarzem, aby znaleźć odpowiednią kombinację zabiegów we właściwej dawce w celu leczenia zmęczenia. Pamiętaj, że każdy człowiek jest wyjątkowy w tym, co powoduje jego zmęczenie; Podobnie, każdy człowiek jest wyjątkowy, w doborze zabiegów, które będą na niego działać.