Jak leczyć przewlekły ból w reumatoidalnym zapalenie stawów

Wskazówki dotyczące zarządzania bólem przewlekłym

Dla wielu osób z zapaleniem stawów, ból przewlekły jest stałym towarzyszem. Ale są rzeczy, które możesz zrobić, aby poczuć się lepiej.

Wielu ludzi, którzy mają jakąś formę zapalenia stawów lub powiązanej choroby może żyć z bólem przewlekłym. Trwa on od trzech do sześciu miesięcy lub dłużej. Ból stawów natomiast może trwać całe życie. Może być on stały lub przychodzi i odchodzi.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

jak-leczyc-przewlekoy-bol-w-rzs

Przewlekły ból może utrudnić wykonywanie codziennych czynności, jak sprzątanie domu, ubieranie lub opiekę nad swoimi dziećmi. Jednak istnieją sposoby, aby skutecznie zarządzać przewlekłym bólem stawów. Oto, co możesz zrobić, aby poczuć się lepiej.

Zażywaj swoje leki

Mona Gardner, była aktywna i zdrowa, uczyła w pełnym wymiarze godzin na miejscowym uniwersytecie, pomimo zdiagnozowanego reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS) w wieku 71 lat. Pewnego dnia obudziła się ze strasznym bólem w dłoniach, stopach i skórze.

„Nie chcę, znów poczuć czegoś takiego!”, mówi Gardner, przypominając sobie wczesne rozbłyski zapalenia stawów. „Skóra mnie bolała. Wszystkie stawy mnie bolały. Nie mogłam nawet otworzyć drzwi samochodu.”

Zamiast ulec bólowi, Gardner poszukała leczenia u reumatologa. Zaczęła brać leki przeciwreumatyczne modyfikujące przebieg choroby (LMPCh), metotreksat i hydroksychlorochinę (Plaquenil). Również zmusiła się, by pozostać aktywną fizycznie
i utrzymać pozytywne nastawienie do życia z zapaleniem stawów. Zaczęła wykonywać Program Ćwiczeń Fundacji Zapalenia Stawów i lekcje tańca. Nadal pracuje na uniwersytecie.

Leki przepisane przez lekarza i zalecone przez niego preparaty wydawane bez recepty, pomogą ci sterować zapaleniem i bólem. Jeśli doświadczasz skutków ubocznych, które uniemożliwiają stosowanie leków lub jeśli nie stać cię na zakup ich, skonsultuj się z lekarzem. Może zaproponuje ci inne opcje.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Zarządzaj wagą i pozostań aktywny

Steve Wallace grał w football przez wiele lat – od gimnazjum w Chamblee, na studiach na Uniwersytecie Auburn w Alabamie, po narodową ligę w San Francisco 49ers i Kansas City Chiefs.
„Nigdy nie przeszło mi przez myśl, że dostanę kontuzji, która mogłaby wykluczyć mnie do końca życia”, mówi wielokrotny mistrz Super Bowl Wallace, teraz pięćdziesięcioletni, który doświadcza strasznego bólu kolana przez chorobę zwyrodnieniową stawów (OA).

Były napastnik, Wallace miał 6 stóp 5 cali wzrostu i ważył 280 funtów w jego czasach szczytowej kariery. Teraz mieszka w Atlancie, regularnie jeździ na rowerze stacjonarnym i robi trening oporowy w wodzie. Redukcja jego wagi z powodu ćwiczeń i dobrej diety pomaga obniżyć obciążenie kolan.

„Dziesięć do 15 funtów robi ogromną różnicę. W przeciwnym razie, miałbym stały obrzęk kolana.”
Nadwaga może powodować większą presję na obciążone stawy i zwiększa ból. Plus tkanka tłuszczowa wysyła sygnały chemiczne, które pogłębiają stan zapalny. Nadwaga jest szkodliwa dla ogólnego stanu zdrowia, gdyż zwiększa szanse rozwinięcia się chorób serca, cukrzycy, a nawet niektórych nowotworów. Uważaj, co i ile jesz. Upewnij się, że jesz dużo warzyw, świeże owoce, produkty pełnoziarniste i chude białka, takie jak fasoli, drobiu i ryb. Trzymaj się z dala od żywności przetworzonej, czerwonego mięsa i słodkich napojów.

Ponadto, aby pomóc kontrolować wagę, działania, takie jak spacery, aerobik w wodzie w lokalnej siłowni, czy joga mogą pomóc zmniejszyć ból stawów i poprawić elastyczność, równowagę i siłę. Ćwiczenia układu krążenia, takie jak kolarstwo na rowerze stacjonarnym, także pomaga utrzymać twoje serce w formie. Jeśli wcześniej nie ćwiczyłeś, należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą, aby dowiedzieć się, co może być dla ciebie najlepsze. Dzięki ćwiczeniom, można również poczuć się pełnym energii i mogą pomóc ci lepiej spać.

Zachowaj pozytywne nastawienie

Phyllis Shlecter była osobą aktywną, która grała w tenisa cztery dni w tygodniu, a pracowała w pełnym wymiarze godzin jako nauczycielka. Na 49 urodziny, nagle rozwinęły się objawy RZS. „Moje nogi były spuchnięte. Musiałam nosić pantofle, bo nie mogłam umieścić stopy w bucie. Moje stopy podwoiły się, a dłonie wyglądały jak ręce potwora „, wspomina Shlecter teraz 84- letnia, mieszkająca w Los Angeles. Zdiagnozowana w 1976 roku, miała kilka dostępnych opcji leczenia. „Powiedziano mi, weź 10 aspiryn dziennie i naucz się żyć ze swoim bólem,” mówi. Wróciła do nauczania, ale pięć lat później musiała przejść na emeryturę.

Po operacjach stawów i rehabilitacji, używała chodzika i wózka inwalidzkiego, a ostatecznie utraciła zdolność chodzenia. W końcu znalazła się na drodze do odzyskania sprawności poprzez zażywanie Plaquenilu i NLPZ. „Nie pozwalam nikomu uścisnąć dłoni. Nie przestawały boleć przez 35 lat „, mówi.

Ale Shlecter nie pozwala bólowi odebrać jej radości z życia. „Mój reumatolog uważa, że zaprzeczam i ignoruję ból! Robię, co mogę”, mówi. „Każdy ma swój własny poziom tolerancji.”

Pomimo skutków jej RZS, ona przykłada się do regularnej aktywności fizycznej, w tym spacerów, ćwiczeń w basenie i jacuzzi. „Mam laskę i chodzik w mojej szafie – ale idę” żartuje. Po tych wszystkich zabiegach, Shlecter uważa, że pozytywne nastawienie jest najskuteczniejszą bronią w walce z bólem stawów.

Okazuje się, że u wielu osób z przewlekłym bólem stawów, pozytywne nastawienie może znacznie zwiększyć ich zdolność do radzenia sobie z nim. Spróbuj nie dać się bólowi. Znajdź sposób, aby trzymać swój umysł z dala od niego. Rób rzeczy, które sprawiają ci radość – jak hobby czy spędzanie czasu z rodziną i przyjaciółmi – aby podtrzymać się na duchu. Zapytaj swojego lekarza o to, jak techniki hipnozy, medytacji i oddychania mogą pomóc złagodzić ból.