Dietetyczne mity związane z reumatoidalnym zapaleniem stawów

Poznaj prawdę o żywności powszechnie reklamowanej w celu łagodzenia bólu i zapalenia stawów.

Lona Sandon, zarejestrowany dietetyk, który ma reumatoidalne zapalenie stawów często słyszy twierdzenie, że poszczególne pokarmy wpływają na ból stawów.
„Pacjent mówi mi, że stan jego stawów pogarsza jeśli ona je cukier, albo że odczuwa mniejszy ból i sztywność, jeśli bierze łyżkę lub dwie octu z jabłek każdego dnia,” mówi.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

mity-dietetyczne-rzs

Sandon uważa, że mity dotyczące leczniczej żywności miały swój początek przez szukanie alternatyw dla leków na zapalenie stawów, które mają wiele skutków ubocznych i powodują obawy wielu ludzi. „Jest to bardzo atrakcyjne, aby znaleźć coś naturalnego, ale nie ma żywności na świecie, która może zrobić to, co lek”, mówi Sandon, adiunkt na Uniwersytecie Texas Southwestern Medical Center w Dallas.

Więc dlaczego takie mity się utrzymują?   „Im częściej i głośniej, tym bardziej wiarygodne się stają”, mówi Richard Panush, MD, profesor na oddziale reumatologii na University of Southern California w Los Angeles.

Mając to na uwadze, oto prawda dotycząca niektórych pokarmów powszechnie reklamowanych jako takie, które są w stanie pomóc na objawy zapalenia stawów.

Mit: Kilkanaście rodzynek namoczonych w ginie na dzień, zapewniają ulgę w bólu

Nauka. Rodzynki często traktuje się dwutlenkiem siarki w celu zachowania ich koloru, a siarka została zbadana pod kątem swoich prozdrowotnych właściwości dla stawów . Około 25 lat temu rosyjscy naukowcy stwierdzili, że związki zawierające siarkę pomogły zmniejszyć zniszczenia stawów, ale wyniki były niejednoznaczne. Gin jest wykonany z jagód jałowca, które były używane w średniowieczu w związku z ich rzekomymi właściwościami przeciwzapalnymi. To też, nigdy nie zostało udowodnione.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Porada. Żadne badania naukowe nie wykazały, że ta ludowa metoda redukuje ból lub stan zapalny

Mit: Picie octu łagodzi ból

Nauka. Niektórzy ludzie twierdzą, że beta-karoten w occie jabłkowym niszczy wolne rodniki zaangażowane w niszczenie układu odpornościowego, ale ilość beta-karotenu w occie jest niesamowicie mała.Inni twierdzą, że ocet powoduje rozpuszczanie kryształów odkładających się w stawach, co powoduje ból i stan zapalny. Dna moczanowa jest jedyną formą zapalenia stawów, w której odkładają się kryształy – kryształy kwasu moczowego utworzone przez nadmiar kwasu moczowego w organizmie – i ocet jabłkowy nie zmniejsza bólu w dnie moczanowej.

Porada. Ocet jabłkowy powinien być w kuchni, a nie w apteczce.

Mit: Produkty mleczne pogarszają zapalenie stawów

Nauka. W badaniu przeprowadzonym przez Dr. Panus, opublikowanym w 1983 roku w   Arthritis & Rheumatism, osóby z reumatoidalnym zapaleniem stawów będące na diecie bezmlecznej wypadły lepiej niż ci, którzy nie eliminowali produktów mlecznych. W rzeczywistości, badania opublikowane w 2014 Arthritis Care & Research wykazały, że kobiety, które piły więcej mleka miał mniejszą progresję chorób zwyrodnieniowych stawów, a badanie Rocznikach chorób reumatycznych pokazało, że mleko może pomóc w zapobieganiu dnie moczanowej .

Porada. Mleko beztłuszczowe lub o niskiej zawartości tłuszczu i inne produkty mleczne są bezpieczne dla większości osób z zapaleniem stawów.

Mit: Warzywa psiankowate pogarszają zapalenie stawów

Nauka. Pomidory, ziemniaki, bakłażany i papryka, to tylko niektóre z warzyw psiankowatych, które zawierają związki chemiczne – solaniny, które zostały przez niektórych, okrzyknięte winowajcami w bólu stawów. Żadne formalne badania nie potwierdziły tego zarzutu, a warzywa zawierają niezbędne składniki odżywcze. W rzeczywistości, badania w   Journal of Nutrition w 2011 roku wykazały, że żółte i fioletowe ziemniaki obniżają markery stanu zapalnego we krwi u zdrowych mężczyzn.

Porada. Ludzie z zapaleniem stawów mogą korzystać z psiankowatych, chociaż niektórzy ludzie mogą wykazywać wrażliwość na niektóre warzywa.

Mit: Dieta oparta na surowym jedzeniu łagodzi objawy

Nauka. W latach 1990, fińscy naukowcy publikujący w British Journal of Rheumatology skierowali grupę ludzi z   RA   na dietę wegańską opartą o surowe produkty z suplementacją napojów bogatych w bakterie mlekowe – bakterie uważane za dobre dla jelit i układu odpornościowego. W porównaniu z osobami, które nie były tej diecie, osoby jedzące surowe produkty częściej zgłaszali ulgę w objawach, ale naukowcy nie odkryli żadnych obiektywnych różnic w aktywności choroby, czy w czasie trwania sztywności porannej i bólu. Połowa osób na diecie zakończyć badanie przedwcześnie z powodu nudności i biegunki.

Porada. Jedzenie większej ilości owoców i warzyw jest korzystne, ale jeśli masz zamiar zwiększyć spożycie surowych warzyw, zrób to powoli, taki dodatkowy błonnik nie będzie podrażniał żołądka. Choć nie jest jasne, czy taka zmiana odżywiania przynosi ulgę w zapaleniu stawów.

Mit: Jeśli chodzi o czerwone wino, im więcej tym lepiej

Nauka. Badania wykazały, że resweratrol, związek zawarty w czerwonym winie, wydaje się mieć działanie przeciwzapalne. Dotyczy tego badanie opublikowane w 2014 roku w Nucleic Acids Research, które wykazało, że resweratrol hamuje powstawanie czynników zapalnych związanych z rakiem, układem krążenia i przewlekłymi chorobami zapalnymi. Umiarkowane ilości wina rzeczywiście mogą przynieść korzyści dla zdrowia – od ochrony serca do zmniejszenia chorób przenoszonych przez żywność. Jednak nadmierne picie, zwiększa produkcję cytokin prozapalnych, zgodnie z tym co mówią naukowcy z University of North Carolina at Chapel Hill.

Porada. Pij wino w umiarkowanych ilościach – nie więcej niż jeden kieliszek dziennie dla kobiet i nie więcej niż dwa kieliszki dziennie dla mężczyzn, stosownie do zaleceń żywieniowych dla Amerykanów. A przed wypiciem, skontaktuj się z lekarzem, aby upewnić się, że alkohol nie wchodzi w interakcje z twoimi lekami. Nadmiar spożywania alkoholu, w tym wina jest znanym czynnikiem indukującym ataki dny moczanowej.

Mit: Kawa powoduje dnę moczanową.

Nauka. Naukowcy odkryli zmniejszenie ryzyka dny moczanowej w związku z codziennym piciem kawy, po zbadaniu dziesiątek tysięcy kobiet w Nurses Health Study, według badań przeprowadzonych w 2010 roku American Journal of Clinical Nutrition. To potwierdza to odkrycia z 2007, zamieszczone w Arthritis & Rheumatism, że długotrwałe przyjmowanie kawy było związane z mniejszą częstością dny u mężczyzn.

Porada. Kawa nie powoduje dny moczanowej i może obniżać jej ryzyko.

Mit: Cytrusy powodują stany zapalne

Nauka. Strony internetowe obfitują w ostrzeżenia ludzi z zapaleniem stawów, by trzymali się z dala od owoców cytrusowych, ponieważ rzekomo sprzyjają stanom zapalnym. Wręcz przeciwnie, cytrusy są bogate w witaminę C i długotrwałe badanie Framingham Heart Study wykazały, że progresja zapaleń stawowych spadła o ponad połowę u osób, które spożywały co najmniej 152 miligramów witaminy C dziennie.

Porada. Nie stroń od owoców cytrusowych. Ich witamina C może chronić przed bólem i ma decydujące znaczenie dla powstawania głównych składników chrząstki. Ponadto, witamina C jest przeciwutleniaczem, który może niszczyć w chrząstkach szkodliwe wolne rodniki.