Ataki bólu w RZS są normalne, ale nadal trudne do leczenia

Radziłeś sobie dobrze z objawami zapalenia stawów i robiłeś wszystkie właściwe rzeczy, aby zachować zdrowie, ale pewnego dnia budzisz się i czujesz, że to wszystko poszło na marne. Twoje stawy bolą jak szalone, najgorzej odkąd pamiętasz w długim czasie.

To może być atak zapalenia stawów.

Wielu chorych po 4 miesiącach w reumatoidalnym zapaleniu stawów notuje trwałą remisję po zastosowaniu protokołu DLS → czytaj więcej

atak-bolu-rzs

Czy stan twoich stawów pogarsza się mimo wszelkich wysiłków? Masz zamiar od teraz właśnie tak się czuć?
Prawdopodobnie nie. Choć zapalenie stawów jest przewlekłą chorobą, można mieć ostre epizody bólu i stanu zapalnego, znane jako race. Choć kłopotliwe i nieprzewidywalne, są one tymczasowe. Nie sygnalizują one awarii w twoich wysiłkach zmierzających do opanowania objawów zapalenia stawów.

Ataki można zauważyć po infekcji lub po bardzo stresujących sytuacjach. Często jednak nie jest jasne, co je wyzwala. Możesz mieć długie okresy czasu, gdy zapalenie stawów jest ciche lub w remisji. Nagle stan zapalny staje się bardziej aktywny i masz atak artretyzmu.

Ataki mogą być niepokojące, nie tylko z powodu bólu, ale z powodu swojej nieprzewidywalności. Możesz czuć się zniechęcony i bać się dalszego uszkodzenia stawów. Czasami zastanawiasz się, czy coś, co zrobiłeś, mogło spowodować atak.

Co można zrobić, aby zwalczyć te uczucia? Pamiętaj, że masz szereg narzędzi w arsenale walki z bólem, zaczynając od swojego lekarza, który może zwiększyć ci dawki leków przeciwbólowych, po stosowanie zimnych okładów lub uprawianie głębokich technik oddechowych.

Należy również pamiętać, że atak się uspokajają. Może warto pomyśleć o tym, jak poradzić sobie z nieuniknionymi „złymi dniami” i atakami, zanim je przeżyjesz. Podobnie jak regularne ćwiczenia przeciwpożarowe pomagają ludziom radzić sobie w rzeczywistych sytuacjach kryzysowych, przygotowanie się do ataku choroby może pomóc ci wskoczyć do akcji, kiedy ona nastąpi.

Najnowsze badania dowodzą, iż L-formy bakterii są przyczyną choroby

Omów plan działania z lekarzem. Jednym z możliwych rozwiązań byłoby, aby dostosował twoje leki czasowo, podczas gdy choroba jest niezwykle aktywna. To nie tylko złagodzi ból związany z atakiem; pomoże to również zminimalizować szkody, które mogą wystąpić z niezbadanego stanu zapalnego.

Bądź świadomy, że leki mogą nie kontrolować atak od razu, nawet jeśli lekarz zwiększy ich dawkę. Lub mogą mieć jedynie ograniczony wpływ na nią. Oczywiście, ty i twoi lekarze powinniście być zgodni, co do możliwego wzrostu dawki twoich leków, a nawet nowych leków w czasie pochodni. Wielu lekarzy sporządza taki plan dla ataku choroby, który w razie potrzeby może być wdrożony bez zgody lekarza.

To, jak atak wpłynie na codzienne życie będzie zależeć od jej wagi i częstości występowania, mówi David Pisetsky, lekarz medycyny, reumatolog w Duke University Medical Center w Durham, NC. Jeśli występują one tylko sporadycznie i przy minimalnym bólu i zmęczeniu, możesz być w stanie pracować podczas nich i prowadzi
inne działania. Dobrą miarą, mówi Pisetsky, jest to, jak się czujesz po pracy i na następny dzień.

Jeśli boli i czujesz się bardzo zmęczony po niej, to odpoczynek i czas z dala od pracy, jest prawdopodobnie dobrym pomysłem, mówi lekarz.
Poniżej znajduje się lista niektórych innych kroków, które możesz chcieć włączyć do swojego planu działania. Pamiętaj, że niektóre techniki działają na jednych ludzi lepiej niż na innych. Spróbuj kilku z nich, a jeśli nie sprawdzą się, odrzucić je i spróbuj innych.

  • Wyrównaj okresy aktywności z okresami odpoczynku. Chociaż reszta bardziej może pomóc podczas ataku, to prawdopodobnie nie trzeba porzucać swojego regularnego programu działalności, pracy lub ćwiczeń. Spędzając długie okresy czasu w łóżku, wywołuje efekt przeciwny do zamierzonego; zwykle przedłuża ból. Zamiast tego, staraj się przeplatać okresy odpoczynku z pewną aktywnością.
  • Zrób plan, aby poradzić sobie ze swoimi obowiązkami. Planuj, tak abyś nadal mógł robić rzeczy. W pracy, staraj się zorganizować zmiany, pracować mniej godzin tygodniowo, lub przenieść pracę do domu. Omów swój plan ze swoimi przełożonymii współpracownikami z wyprzedzeniem i zapewnij ich o swoim zaangażowaniu.
    W domowym planie dnia, zorganizuj kilka dodatkowych prac dla członków rodziny i upewnij się, że każdy wie, czego się od niego oczekuje, aby wszystko działało płynnie.
  • Komunikuj się z rodziną i przyjaciółmi. Czas, aby twoja rodzina i przyjaciele dowiedzieli się, że może zaistnieć potrzeba dalszej pomocy, gdy wszystko idzie dobrze, a nie tylko w momencie nadejścia ataku. Będą oni lepiej rozumieć to, czego potrzebujesz i jak mogą ci pomóc, gdy powiedz im, że masz wyjątkowo zły dzień. Jeśli ktoś zaoferuje, by pomóc ci podczas ataku, daj mu konkretne zadanie do wykonania albo jego pomoc może zostać niewykorzystana.
  • Zastosuj gorący lub zimny okład na staw. Różni ludzie preferują jedną lub drugą opcję. Niektórzy nawet wolą ciepłe paczki dla niektórych stawów i zimne dla innych. Poznasz swoje własne preferencje metodą prób i błędów.
  • Praktykuj techniki relaksacyjne lub przekierowania umysłu. Techniki te działają najlepiej, gdy stosuje się je regularnie. Relaksacja może bezpośrednio zmniejszać ból, można zminimalizować naprężenia, które są czynnikiem wzmocnienia bólu.